Terugblik Algemene Ledenvergadering

We startten dit jaar met een ledenvergadering die traditiegetrouw plaatsvond in de Fermerie. Met een grote opkomst was het tijd om vooruit te blikken naar het komende jaar, waarin we eind 2024 het jubileum van de buurtvereniging vieren. Ook namen we afscheid van Marijke van den Berg en Monique Kuiper, die zich in de afgelopen jaren hebben ingespannen in het bestuur van de vereniging.

Het Buurtmuseum
Binnenkort kunnen we in de Fermerie het buurtmuseum bewonderen. Henk Bakhuizen is samen met Rinus en Koen het initiatief voor het museum gestart. Door de coronaperiode heeft de ontwikkeling enige tijd stil gelegen, maar hier is vorig jaar nieuw leven in geblazen. De opening is gepland op zaterdag 2 maart. In het museum zullen o.a. de geschiedenis van het Noordenbergkwartier (en Deventer) en het verval en de wederopbouw van de wijk aan bod komen.

Nieuw bestuurslid
Met het vertrek van Marijke en Monique is er een vacature voor een nieuw bestuurslid geopend. Al tijdens de ALV kwam ter sprake dat “Het erg leuk is om een tijdje in het bestuur te zitten. Je leert op deze manier de buurt beter kennen en raakt er meer bij betrokken” aldus Marijke. We nodigen iedereen die geïnteresseerd is uit om van zich te laten horen.

Presentatie Jim Peters
Jim Peters heeft als architect een belangrijke rol gespeeld in de wederopbouw van het Noordenbergkwartier en vertelt het verhaal uit eerste hand toegelicht met foto’s. In zijn presentatie hebben we teruggeblikt op het verval en de wederopbouw van het Noordenbergkwartier tussen 1960 – 1980, binnenkort volgt er meer informatie voor de bewoners die niet aanwezig konden zijn.

Autoluwe Welle
Tot slot zijn er een aantal scenario’s ontworpen door studenten van Saxion met betrekking tot een autoluwe Welle kade. In Deventer wordt al ruim 30 jaar gesproken over het autoluw maken van de weg langs de IJssel, maar hoe zou dit eruit kunnen zien? Tijdens de ALV zijn enkele visuele scenario’s gepresenteerd om een impressie van deze situatie te schetsen.