Foto: Struikelstenen in Deventer

Plaatsing van struikelstenen 5 oktober

Er werd al eerder tijdens zomer editie van de Noordenberger stilgestaan bij de plaatsing van de struikelstenen in het Noordenbergkwartier. De buurtvereniging heeft in de Algemene Ledenvergadering eerder besloten ook een bijdrage te schenken als buurtvereniging. De struikelstenen worden gelegd ter nagedachtenis aan de door de Nazi’s gedeporteerde en vermoorde Deventenaren.

Tijdens de eerstvolgende struikelsteen legging op 5 oktober aanstaande zullen ook een aantal stenen worden gelegd in het Noordenbergkwartier. De 23 struikelstenen worden in de aanwezigheid van leerlingen van de Hagenpoortshool gelegd, de uitnodiging kan hier worden gedownload. Er is nog mogelijkheid om Stuikelstenen Deventer te ondersteunen met een financiële bijdrage, kijk op de website voor meer informatie.

Tijdens het plaatsen van de struikelstenen worden de volgende adressen aangedaan:

• Nieuwe Markt 1 (was 8)
  • Graven 11 (was 12)
  • Achter de Muren Vispoort( 28 was 35)
  • Noordenbergsingel 14
  • Noordenbergstraat 39 (was 104)
  • Noordenbergstraat 67 (was 92)
  • Noordenbergstraat 69 (was 90)
  • Papenstraat 33 (was 94)
  • Papenstraat 46 (was 45)
  • Boedekerstraat 24 (was 7)
  • Leusensteeg 3 (was 26)

Een volledig overzicht van alle slachtoffers en achtergronden kunnen op de website van Struikelstenen Deventer worden teruggevonden.